Nuvrachtwagen logo

Maximaal gewicht van een vrachtwagen (per land)

Volg onze socials

Geplaatst op

28/05/2024

Maximale gewicht vrachtwagen
NuVrachtwagen

Grote kans dat je straks met je vrachtwagen internationaal gaat rijden. Dan is het wel zo handig als je weet wat het maximale gewicht is dat je mag rijden. Niet alleen in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in België, Duitsland en andere landen in Europa. Daarom vind je hier het maximaal gewicht van je vrachtwagen per land.

Nationaal & grensoverschrijdend vervoer

Goed om te weten: alle landen in Europa voldoen aan de Europese vervoersrichtlijn 96/53/EG. Die richtlijn stelt dat het maximaal gewicht van vrachtwagens bij grensoverschrijdend vervoer maximaal 40 ton mag zijn. Dat kan worden verhoogd tot 44 ton wanneer er sprake is van intermodaal transport waarbij de goederen ook deels over het spoor of over het water vervoerd worden.

Voor vervoer binnen landen zelf (nationaal vervoer) gelden andere regels. Daar mogen landen namelijk zelf bepalen hoe zwaar een vrachtwagencombinatie mag zijn.

Nederland

In Nederland is het maximaal gewicht van een vrachtwagen 50 ton. Dat geldt voor nationaal vervoer en voor de hele vrachtwagencombinatie. Je trekker, oplegger en lading mogen samen dus niet meer wegen dan 50.000 kg. Let op: het maximaal toegestane gewicht kan per vrachtwagen verschillen. Je vrachtwagen mag bijvoorbeeld ook niet de weg op als ‘ie simpelweg meer weegt of als de asdruk per as groter is dan volgens het kenteken is toegestaan.

België

Over het algemeen is het maximaal gewicht van een vrachtwagen in België 44 ton, maar als die kan worden verhoogd wanneer je aan een aantal aanvullende voorwaarden voldoet. Zo mag je in sommige gevallen met een combinatie met 6 gelijk verdeelde assen (3 over het trekkend voertuig en 3 over de oplegger) tot 48 ton rijden. Rijd je daarbij een combinatie met alternatieve of emissievrije aandrijving en blijf je binnen België? Dan kan de maximaal toegestane massa zelfs verhoogd worden tot 50 ton.

Luxemburg

In Luxemburg is het maximumgewicht van vrachtwagens ook vastgesteld op 44 ton voor nationaal vervoer en grensoverschrijdend vervoer binnen de Benelux. Gaat je route ook door bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk? Dan mag je vrachtwagencombinatie momenteel niet zwaarder zijn dan 40 ton.

Duitsland

Het maximaal gewicht van een vrachtwagen in Duitsland is 40 ton. Dat geldt wel alleen voor vrachtauto’s die hun lading uitsluitend over de weg vervoeren. Wanneer de geladen goederen een deel van de rit per spoor of over water afleggen, mogen vrachtauto’s vaak 44 ton wegen (intermodaal transport). De wetten kunnen per gebied anders zijn, dus check altijd even bij de lokale autoriteiten wat de huidige regels zijn.

Maximaal gewicht voor een vrachtwagen per land

Dit is het maximale gewicht van vrachtwagens in andere landen in Europa:

  • In Frankrijk, Engeland, Italië, Portugal en Spanje is het maximale gewicht van een vrachtwagen 44 ton voor nationaal vervoer.

  • Binnen Denemarken mag je met een drie-assige truck en drie-assige aanhangwagen samen 53 ton rijden. Voor een vier-assige bakwagen met drie-assige aanhangwagen is het zelfs mogelijk om met maximaal 56 ton de weg op te gaan.

  • In landen als Polen, Griekenland en Zwitserland geldt een maximum gewicht van 40 ton voor nationaal vervoer.

Meer gewicht voor LZV’s

Alle bovenstaande gewichten gelden voor klassieke vrachtwagencombinaties. Voor LZV’s gelden vaak andere regels. LZV staat namelijk voor Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie en wordt ook wel Ecocombi genoemd. Hiermee mag je meer vracht vervoeren dan met een gewone combinatie. In Nederland, België, Spanje, Portugal en Noorwegen is dat bijvoorbeeld maximaal 60 ton. In Duitsland is dat bijvoorbeeld nog steeds 40 ton.

Meer weten?

Er zijn dus heel wat verschillende regelgevingen als het aankomt op het maximale gewicht van je vrachtwagen. En ze veranderen ook nog eens continu. Gelukkig houden we je met onze vrachtwagen theorie of bijvoorbeeld een cursus vervoersvergunning op de hoogte van de meest actuele wetten.

Recente blogs

zekeren lading vrachtwagen

Het veilig en correct zekeren van de lading in je vrachtwagen

Het correct zekeren van lading in een vrachtwagen is essentieel om ongelukken te voorkomen en de veiligheid van de chauffeur én andere weggebruikers te waarborgen....
Wat is de ideale bandenspanning voor een vrachtwagen

Wat is de ideale bandenspanning voor een vrachtwagen? 

De bandenspanning van een vrachtwagen is van invloed op de veiligheid en prestaties op de weg. Toch wordt dit vaak onderschat. De juiste bandenspanning voor...
Waarom seinen vrachtwagens naar elkaar

Waarom seinen vrachtwagens naar elkaar? 

Op de snelweg is het een bekend gezicht: vrachtwagens die met hun lichten naar elkaar seinen. Maar waarom doen ze dit eigenlijk? In deze blog...