Eens in de zoveel tijd zie je een vrachtwagen met zwaailicht voorbij komen. Maar wat zijn nu eigenlijk precies de regels rond het voeren van een zwaailicht? Wanneer mag je, en wanneer moet je een zwaailicht voeren op een vrachtwagen? En zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Daar gaan we het over hebben!
Waarom zwaailicht voeren op vrachtwagen?
Het voeren van een zwaailicht op een vrachtwagen wordt gedaan om andere weggebruikers te waarschuwen. Het zorgt voor extra aandacht, waardoor andere weggebruikers bijvoorbeeld weten dat ze extra afstand moeten houden op moeten passen.
Wanneer zwaailicht voeren op vrachtwagen?
Je mag niet zomaar een zwaailicht voeren op een vrachtwagen, of op welk voertuig dan ook. Hieronder benoemen we de situaties waarin het wel toegestaan is.
- Exceptioneel transport (Convoi Exceptionnel): Vrachtwagens met extreme ladingen of die buiten de standaardafmetingen vallen. In ieder geval niet-standaard.
- Vrachtwagens die werkzaamheden uitvoeren op of langs de weg: Hierbij kun je denken aan het plegen van onderhoud, of het uitvoeren van bouwprojecten.
- Vrachtwagen bij hulpverlening: Denk bijvoorbeeld aan een brandweer vrachtwagen die met spoed ergens naartoe moet om een brand te blussen.
- Bij konvooien en begeleid vervoer: wanneer er speciale konvooien gepland staan of er begeleidend vervoer nodig is vanwege de lading of de route.
Wanneer ben ik exceptioneel transport?
Het bekende bordje ‘Convoi Exceptionnel’, geeft aan dat het bij de vrachtwagen om speciaal of exceptioneel transport gaat. Dit is toch wel een van de voornaamste redenen waarbij chauffeurs zich afvragen of wel of geen zwaailicht nodig is. Want wanneer val je nu eigenlijk onder dat exceptioneel transport?
Het gaat om extra lang, breed en/of zwaar transport. De titel wordt toegekend als het voertuig niet binnen de vastgestelde basisregels past (maximaal 50.000 kilo). Een vergunning aanvragen bij het RDW is overigens noodzakelijk, en je dient bepaalde wegen te vermijden omdat ze te krap, smal of laag (viaduct) zijn.
Soms zie je dat deze vrachtwagens begeleid worden door ander transport voor de zekerheid, maar ook álleen het zwaailicht werkt goed. De vrachtwagen dient voorzien te zijn van een zwaailicht en signalisatiepanelen. Zo kan een zware en lange vrachtwagen veiliger over de weg rijden dankzij een waarschuwingssein aan medeweggebruikers.
Welke kleur zwaailicht op vrachtwagen?
Het zwaailicht op de vrachtwagen mag uiteraard geen blauw politiezwaailicht zijn. Het is juist een specifiek zwaailicht met geeloranje kleur (de meeste mensen zullen het oranje noemen). Met de verwijzing naar het zwaailicht op de vrachtwagen wijzen we in principe naar de (geel)oranje knipperlichten achterop de vrachtwagen. Deze dient officieel R65 gecertificeerd te zijn, wat wil zeggen dat deze vanuit alle hoeken gezien kan worden.
Mag ik een zwaailicht op vrachtwagen zetten?
Velen vragen zich tevens af of het toegestaan is om het zwaailicht, oftewel het knipperlicht, op een vrachtwagen te monteren. Zo kun je deze bijvoorbeeld aanzetten tijdens extreme mist, of tijdens het inrijden van een file.
Het is belangrijk om te weten dat je je te allen tijde dient te houden aan de Regeling Voertuigen voor vrachtwagens. Indien je niet onder uitzonderlijk vervoer of een van de andere situaties valt, is het niet toegestaan om een oranje zwaailicht op de vrachtwagen te gebruiken. Je kunt dan uiteraard wel de gewone alarmlichten aanzetten.