Wat is de basiskwalificatie code 95?

Geplaatst op

28/05/2024

Basiskwalificatie code 95
NuVrachtwagen

Voor alle vrachtwagenchaffeurs in de EU is code 95 verplicht. Zonder mag je niet beroepsmatig de weg op. Om die code 95 op je rijbewijs te krijgen, moet je eerst de basiskwalificatie code 95 halen. Maar houdt dat in? En hoe werkt het?

Waarom code 95?

Als beroepschauffeur ben je verplicht om code 95 op je rijbewijs te hebben als je een voertuig bestuurt waarvoor je rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) nodig hebt. Deze code geeft namelijk aan dat je vakbekwaam bent. Of met andere woorden: dat je alle relevante regelgevingen kent én goed met het voertuig overweg kunt. Dat is belangrijk, want door alleen vakbekwame chauffeurs op de weg toe te laten, wordt de algemene veiligheid verhoogd.

Wat is de basiskwalificatie code 95?

De basiskwalificatie code 95 is een soort voorwaarde waar je aan moet voldoen om code 95 te mogen bijschrijven op je rijbewijs C. Die heb je dus alvast nodig. De kwalificatie bestaat over het algemeen 4 onderdelen:

  1. Vakbekwaamheid module 2-C (VM2-C)

Als je rijbewijs C of C1 met code 95 wilt halen, moet je vakbekwaamheid module 2-C gehaald hebben. VM2-C wordt getoetst met een theorie-examen van 90 minuten. Hierin moet je minimaal 52 van de 65 vragen goed hebben. Deze vragen onder andere over:

  • voertuigtechniek
  • voertuigkennis en optimaal gebruik
  • elektronische en mechanische systemen
  • ladingen en zekeren
  • taken van chauffeurs bij onderhoud en storingen
  1. Vakbekwaamheid module 3-C (VM3-C)

    Vakbekwaamheid module 3-C (VM3-C) wordt ook getoetst met een theoretisch examen van 90 minuten. En ook hier moet je weer minimaal 52 van de 65 vragen goed hebben. Bij dit examen gaan de vragen echter over iets andere onderwerpen:

  • wetgeving en documenten (Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit vervoer en tachograaf)
  • veiligheid en gezondheid
  • branche en bedrijf
  1. Praktische toets (VPTC)

    De Vakbekwaamheid Praktische Toets C (VPTC) duurt ongeveer 60 minuten. Bij een gecertificeerde opleider worden de volgende onderdelen getoetst:

  • stuwen, vastzetten en lossen van een lading
  • voorkomen van fysieke risico’s, criminaliteit en illegaliteit
  • maatregelen bij noodsituaties, gladheid en storingen
  • invullen Europees schadeformulier
  1. Toets besloten terrein

Het laatste onderdeel van de basiskwalificatie code 95 is Vakbekwaamheid C toets besloten terrein (VPBC). Ook deze volg je weer bij je opleider. In een half uurtje word je nu getoetst op voertuigcontrole en manoeuvreren. Over het algemeen doe je een aantal opdrachten waarbij het kan gaan om:

  • spiegelafstelling en -gebruik
  • achteruitrijden in rechte lijn
  • slalom
  • zijdelings verplaatsen (achterwaarts)
  • keren in beperkte ruimte

Nog geen C-rijbewijs?

Om de basiskwalificatie code 95 te halen, heb je rijbewijs C of C1 nodig. Heb je die nog niet? Geen probleem. Voor de praktische toets en de toets besloten terrein heb je geen rijervaring nodig. Die kun je dus gewoon doen. Wel moet je slagen voor een extra theorie-examen en het praktijkexamen C:

  • RVM1-C

    RVM1-C staat voor Rijbewijs en Vakbekwaamheid Module 1-C(1). Deze module wordt getoetst met een digitaal theorie-examen van 80 minuten. Hierin beantwoord je 65 vragen over verkeer, techniek, lading en wetgeving (administratie).
  • Praktijkexamen C

    Ook wel Examen Vrachtauto C1 genoemd. Tijdens dit praktijkexamen van 85 minuten voer je verschillende opdrachten uit. Denk aan voorbereiding en controle van de vrachtwagen, rijden binnen en buiten de bebouwde kom, bijzondere verrichtingen en navigeren.

Ook de basiskwalificatie code 95 halen?

Wil je ook de basiskwalificatie code 95 halen? Bij NuVrachtwagen krijg je een alles-in-1-pakket met e-learning, praktijkcursussen en theoriedagen inclusief examen. Daarmee kun je ieder onderdeel vaak al in één dag halen en kun je binnen een week code 95 laten bijschrijven op je rijbewijs.

Meer weten? Mail naar info@nuvrachtwagen.nl, bel 085 064 53 89 of meld je meteen aan voor een cursus bij jou in de buurt!

Recente blogs

Wat is het ERRU-register

Wat is het ERRU-register?

Wat is het ERRU-register? Het ERRU-register is een Europees registratiesysteem waarin overtredingen van transportbedrijven en beroepschauffeurs worden bijgehouden. ERRU staat voor European Register of Road...
Convoi Exceptionnel

Wat is Convoi exceptionnel?

Wat is Convoi exceptionnel? Een Convoi exceptionnel is een speciaal transport dat zwaarder, breder, hoger of langer is dan wettelijk is toegestaan op de openbare...
Wat is AdBlue

Wat is AdBlue? 

Wat is AdBlue?  AdBlue is een heldere, geurloze vloeistof die wordt gebruikt in dieselmotoren om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het is geen...