Nuvrachtwagen logo

Alles wat je moet weten over de rijtijdenwet

Volg onze socials

Geplaatst op

28/05/2024

Rijtijdenwet
NuVrachtwagen

Als vrachtwagenchauffeur of bestuurder van een touringcar/bus moet je je aan de rijtijdenwet houden. Maar wat houdt die wet in? Hoe werkt het met dubbele bemanning? En mag je eigenlijk wel voor 5 uur beginnen?

Wat is de rijtijdenwet?

De rijtijdenwet is er voor chauffeurs in het wegvervoer. Voor personenvervoer en beroepsgoederenvervoer. Of met andere woorden: zowel vrachtwagenchauffeurs als chauffeurs van een bus of touringcar hebben ermee te maken. De wet zorgt ervoor dat chauffeurs dagelijks of wekelijks voldoende rust nemen. Dat is belangrijk voor het welzijn van jou als chauffeur zelf, maar ook voor de veiligheid op de weg.

Hoe ziet de wet eruit?

De rijtijdenwet bestaat voornamelijk uit drie delen:

Maximale totale rijtijd

De maximale totale rijtijd is de totale tijd waarin je achter het stuur zit. Daar zijn regels aan verbonden. Je mag bijvoorbeeld 2 keer per week 10 uur rijden op een dag. De andere dagen van de week mag je dan maximaal 9 uur rijden. In totaal mag je per 2 weken maximaal 90 uur rijden, waarbij je in één van die twee weken maximaal 56 uur mag rijden.

Maximale ononderbroken rijtijd

De maximale ononderbroken rijtijd is de tijd die je in één sessie achter het stuur zit. Dus de tijd die je rijdt tussen de start van je rit en de eerste pauze, tussen twee pauzes in of tussen een pauze en het einde van je shift. Deze tijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Daarna moet je minimaal 45 minuten pauze houden.

Let op: je mag de pauze van 45 minuten ook verdelen. In diezelfde rijtijd van 4,5 uur mag je bijvoorbeeld ook een pauze nemen van een kwartier en later nog eentje van minimaal 30 minuten.

Minimale rusttijd

De rijtijdenwet beschrijft ook de minimale rusttijd die je als chauffeur verplicht bent te nemen. Je moet bijvoorbeeld dagelijks minimaal 11 uur achter elkaar kunnen rusten. Wekelijks moet je ook 45 uur achter elkaar rusten.

Ook de dagelijkse minimale rusttijd mag je weer opdelen in twee delen: een eerste rustperiode van minimaal 3 uur en een tweede periode van minimaal 9 uur. Tussen twee wekelijkse rustperiodes van 45 uur door, mag je de dagelijkse rusttijd 3 keer verkorten tot 9 uur.

De wekelijkse rusttijd is in principe minimaal 45 uur ononderbroken. Eén keer per twee weken mag je deze verkorten tot 24 uur. Dat betekent echter wel dat je het verschil na de derde week weer gecompenseerd moet hebben.

Rijtijdenwet bij dubbele bemanning (2 chauffeurs)

Rijd je met z’n tweeën? Dan gelden er iets anders regels. In een vrachtwagen met twee chauffeurs hoef je niet na elke 4,5 uur een pauze te nemen van 45 minuten. Je kunt dan gewoon van plek wisselen. Daarbij geldt wel dat de eerste chauffeur niet mag helpen. Zelfs niet met de navigatie. Ook mag de dagelijkse verkorte rust (minimaal 9 uur) bij een dubbele bemanning opgenomen worden in een periode van 30 uur in plaats van maximaal 3 keer per week.

Mag je volgens de rijtijdenwet voor 5 uur beginnen?

Als vrachtwagenchauffeur wil je soms vroeg de weg op omdat het dan nog rustig is. Gelukkig mag je volgens de rijtijdenwet voor 5 uur beginnen. Maar let wel op: als je begint tussen 01:00 en 05:00 uur, heb je in de 24 uur die daarop volgen maximaal 10 uur arbeidstijd. Ook de tijd die je kwijt bent aan het laden en lossen telt dus mee!

Krijg je bij overtreding van de rijtijdenwet een boete?

De Inspectie Leefomgeving en Transport kan je tachograaf uitlezen en zo controleren of je je aan de rijtijdenwet houdt. Is dat niet het geval? Dan kun je inderdaad een boete verwachten. De hoogte van die boete is afhankelijk van de overtreding en kan per land verschillen. Zo kunnen de boetes in Nederland oplopen tot duizenden euro’s als je bijvoorbeeld véél te weinig rusttijd neemt!

Recente blogs

zekeren lading vrachtwagen

Het veilig en correct zekeren van de lading in je vrachtwagen

Het correct zekeren van lading in een vrachtwagen is essentieel om ongelukken te voorkomen en de veiligheid van de chauffeur én andere weggebruikers te waarborgen....
Wat is de ideale bandenspanning voor een vrachtwagen

Wat is de ideale bandenspanning voor een vrachtwagen? 

De bandenspanning van een vrachtwagen is van invloed op de veiligheid en prestaties op de weg. Toch wordt dit vaak onderschat. De juiste bandenspanning voor...
Waarom seinen vrachtwagens naar elkaar

Waarom seinen vrachtwagens naar elkaar? 

Op de snelweg is het een bekend gezicht: vrachtwagens die met hun lichten naar elkaar seinen. Maar waarom doen ze dit eigenlijk? In deze blog...